Groep 3/4

In groep 3/4 wordt lesgegeven door juf Brenda en juf Ella. Juf Brenda is er van maandag t/m woensdag en juf Ella op donderdag en vrijdag. Onderwijsassistente Joyce is er als extra ondersteuning voor de kinderen.

Als je ze vraagt wat er nou zo leuk is aan lesgeven in groep 3 en 4 zeggen ze:

In groep 3/4 leren de kinderen lezen en schrijven! Het is een feest om te zien dat ze allemaal zelf een boek kunnen lezen en een verhaal kunnen schrijven.

Wat zijn nou de belangrijkste dingen die uw kind leert in groep 3?

· Lezen: eerst worden alle letters aangeboden en kunnen de kinderen woorden en vervolgens korte zinnen lezen. Als alle letters worden gekend, wordt de moeilijkheidsgraad van de woorden en zinnen vergroot. We leggen bij ons op school niet de nadruk op snel lezen, maar op goed lezen en doorlezen.

· Schrijven: we leren de schrijfletters en werken toe naar een verbonden handschrift.

· Rekenen: de erbij en eraf sommen t/m 20, hele uren en halve uren bij klokkijken, geldsommen, meten en wegen.

· Samen met groep 4 wordt er invulling gegeven aan wereldoriëntatie. Dit vak combineert aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Vaak wordt er in thema's gewerkt.

En in groep 4?

· Lezen: de kinderen leren langere woorden lezen en woorden met specifieke leesmoeilijkheden. Ook sturen we aan op goed lezen en doorlezen. Het leesbegrip krijgt dit jaar meer nadruk, door naast technisch lezen ook het begrijpend lezen te oefenen. We gaan op zoek naar antwoorden op de vragen: wie, wat ,waar, wanneer, waarom en hoe.

· Schrijven: de kinderen leren alle hoofdletters schrijven en ook is er veel aandacht voor het juist verbinden van de letters.

· Rekenen: het automatiseren van de sommen t/m 20, de erbij en eraf sommen t/m 100, de keertafels t/m 10, de digitale tijd in hele en halve uren, meten: meter, decimeter, centimeter en millimeter, wegen: kilogram, gram. Geld: muntgeld en de biljetten t/m 100.

· Spelling: de kinderen leren woorden correct schrijven met het toepassen van spellingsregels ( bv eind -d of -t), het onthouden van weetwoorden ( ei/ij, au/ou, f/v, z/s) en klankzuivere woorden (bv krans)

· Taal: Woord- en zinsbouw: ze leren zinnen te vormen, langer te maken, te veranderen. Ze leren een verhaal te schrijven. Ze leren woorden in een zin te benoemen. Woordenschat: we leren iedere week de betekenis van 25 nieuwe woorden.

Zou u meer willen weten over wat uw kind leert in groep 3 en in groep 4? Dan mag u dit natuurlijk altijd aan de juf vragen. Maar ook op internet is veel vinden. Zo staat er op de site van Ouders van Nu veel informatie voor als uw kind naar school gaat. Klik op de knop hieronder om naar deze website te gaan.

Info groep 3     Info groep 4

Wilt u uw kind ondersteunen in deze periode? Het stimuleren van lezen is van heel groot belang. Samen met uw kind boekjes lezen en (ook heel belangrijk voor de taalontwikkeling) het regelmatig voorlezen aan uw kind. Het werkt vaak prettig om dit op een vast moment op de dag te doen. Na het eten of voor het naar bed gaan.

Tenslotte nog dit:

U bent van harte welkom om eens binnen te lopen. Hier hoeft niet altijd een duidelijke reden of vraag aan ten grondslag te liggen.

SOOOG Magazine - februari 2024

Gepubliceerd door: SOOOG
Opgroeien doe je maar één keer! Opgroeien vraagt in deze snel veranderende wereld zowel thuis als op het kindcentrum om een sterkte en stabiele pedagogische basis.

SOOOG Courant

Gepubliceerd door: SOOOG
Met trots delen wij de ‘SOOOG Courant 2022’, de publieksversie van het bestuursverslag. Met deze courant legt SOOOG verantwoording af over het gevoerde beleid in het afgelopen kalenderjaar.

Strategisch beleidsplan 2023-2027 Verbinden, verbeelden en verwonderen

Gepubliceerd door: OBS Heiligerlee
Voor u ligt de beknopte versie van ons nieuwe strategische beleidsplan "Verbinden, verbeelden en verwonderen", voor de jaren 2023 tot 2027. De titel van ons nieuwe plan spreekt wat ons betreft boekdelen: wij willen onderwijs bieden dat de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelt. Ons nieuwe beleid is …